Полтавський обласний центр науково-технічної творчості учнівської молоді
Полтавської обласної ради

36014, м. Полтава, вул. Покровська, 38, тел.: (0532)56-24-85; 50-04-51

e-mail: poltavaocnttum@ukr.net

П`ятниця, 2024-04-19, 2:11 PM
Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Науково-методична творчість педагогічних працівників

Про деякі аспекти викладання інформатики  в системі позашкільної освіти

Про деякі аспекти викладання інформатики 
в системі позашкільної освіти 

Г.Г. Хруніч, методист з інформаційних технологій Полтавського обласного центру науково-технічної творчості учнівської молоді Полтавської обласної ради

   Відповідно до Закону України «Про позашкільну освіту» позашкільна освіта – це сукупність знань, умінь та навичок, що здобувають вихованці в закладах позашкільної освіти, інших суб’єктах освітньої діяльності за програмами позашкільної освіти. 
Позашкільна освіта є складовою системи безперервної освіти, визначеної Конституцією України, Законом України «Про освіту»,  Законом України «Про позашкільну освіту» і спрямована на розвиток здібностей та обдарувань вихованців, задоволення їх інтересів, духовних запитів і потреб у професійному визначенні.
  Для прикладу вивчення особливостей позашкільної освіти розглянемо основні аспекти викладання в гуртках «Юні користувачі персонального комп’ютера» на базі Полтавського обласного центру науково-технічної творчості учнівської молоді Полтавської обласної ради, де вихованці здобувають позашкільну освіту з інформаційних технологій.
      Розвиток комп’ютерної техніки є стрімким і є однією з характерних прикмет сучасності. Інформаційні технології, основним компонентом яких є комп’ютер, проникають практично в усі сфери людської діяльності. Саме тому зростає попит на спеціалістів у галузі комп’ютерних технологій. Тому на базі Центру функціонує 4 гуртки з інформаційних технологій.  
     Заняття в гуртках проходять відповідно до навчальної програми розрахованої на 1 рік навчання – 216 год. (6 год. на тиждень), яку розроблено на основі типової, яка  спрямована на вихованців віком від 12 років до 18 років та передбачає 2 роки навчання.
   Метою занять в гуртках є формування компетентностей особистості у процесі опанування основами інформатики та обчислювальної техніки,  а саме: пізнавальної (ознайомлення з поняттями та знаннями: про інформацію та її властивості; про структуру обчислювальної системи; про операційну систему Windows); практичної (оволодіння навичками використання прикладного програмного забезпечення для виконання практичних завдань, формування практичних навичок використання засобів сучасних інформаційних технологій, роботи з пристроями введення-виведення інформації, прикладним програмним забезпеченням загального призначення; реалізація дій з використанням засобів операційної системи Windows); творчої (розвиток мислення, творчих здібностей вихованців, інтелекту, набуття досвіду власної творчої діяльності, оволодіння новими навичками та здатностями, вміннями змінювати свою життєву програму розвитку, формування в вихованців здатності до самостійної активної діяльності в усіх проявах життя, творчої ініціативи та самореалізації); соціальної (виховання культури праці, творчої ініціативи, формування стійкого інтересу до технічної творчості, розвиток позитивних якостей емоційно-вольової сфери особистості: працелюбства, наполегливості, відповідальності).
     Крім того, під час навчання вихованці отримують теоретичні знання з основ інформатики, набувають практичних навичок користування операційною системою ПК, текстовим процесором, табличним процесором, графічними програмами Paint і Photoshop, програмою створення презентацій PowerPoint, глобальною комп’ютерною мережею Інтернет.
      Навчання у гуртках сприяє поглибленню знань шкільної програми, кращому засвоєнню матеріалу, удосконалює навички роботи з комп’ютерними програмами і забезпечує професійну орієнтацію вихованців. Деякі вихованці гуртків у майбутньому планують освоювати професії, пов’язані з використанням комп’ютерної техніки, наприклад, програміста; а деякі застосовувати отримані знання на уроках інформатики в школі та під час роботи за комп’ютером вдома.
Для викладання інформатики в гуртках окрім рекомендованої типової навчальної програми не пропонується підручників, затверджених Міністерством освіти і науки України, тому керівникам гуртків доцільно на заняття розробляти як базові завдання для оволодіння вихованцями основних практичних навичок, так і творчі та цікаві для виконання вихованцями. Наприклад, під час вивчення MS Word пропонуються завдання зобразити вітальну листівку до свят для своїх батьків, зокрема, Нового року, потім відповідно роздруковуються на кольоровому принтері і пропонується вихованцям у такий спосіб привітати вдома батьків зі святами. 
      Для завдань доцільно використовувати різноманітні обов’язково достовірні джерела інформації, наприклад, під час практичного вивчення з MS Word діаграм та таблиць пропонуються завдання, що містять статистичну інформацію по роках про населення, зокрема, Полтавської області. Це містить окрім аспекту завдання з інформатики ще пізнавально-дослідницький та навчальний аспект. 
      Також з метою подальшого розвитку та вдосконалення науково-технічної творчості, збільшення мережі гуртків інформатики та обчислювальної техніки у школах та позашкільних закладах, популяризації їх, обміну досвідом роботи з організації творчої технічної самодіяльності учнівської молоді, підвищення рівня трудової та професійної підготовки учнів, розвитку творчої діяльності, науково-конструкторської та дослідницької роботи на базі Полтавського обласного центру науково-технічної творчості учнівської молоді Полтавської обласної ради традиційно щорічно проводиться обласний конкурс з інформаційних технологій. Програмою змагань передбачено проведення захисту домашніх завдань та виконання практичних очних завдань з номінацій: Офіс-менеджмент, Web-дизайн, Програмування. Ці змагання є одним з підсумкових етапів діяльності гуртків з інформатики в Полтавській області.


Використані джерела


1. Закон України «Про позашкільну освіту» (від 22.06.2000 № 1841-ІІІ зі змінами).
2. Навчальні програми з позашкільної освіти науково-технічного напряму / за ред. Биковського Т.В., Шкури Г. А. – К.: УДЦПО, 2014. – В. 2. – 207 с.

Категорія: Науково-методична творчість педагогічних працівників | Додав: poltavaman (2018-02-02)
Переглядів: 455 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0