Головна » Статті » Науково-методична творчість педагогічних працівників |
Програма педагогічного самоменеджменту Г.Г. Хруніч, методист з інформаційних технологій ПОЦНТТУМ ПОР Метою виступу є узагальнення теоретичних і практичних засад використання технології самоменеджменту педагогічного працівника позашкільного навчального закладу. План виступу 1. Поняття і складові самоменеджменту. 2. Концептуальні положення самовдосконалення. 3. Принципи і технології самоменеджменту. 4. Орієнтовні теми для самоосвіти педагогічних працівників позашкільного навчального закладу. За умови наявності самоповаги, дві проблеми впродовж усього життя хвилюють людину: самопізнання (хто я?) та прагнення до самореалізації власного біосоціального потенціалу, своїх особистісних амбіцій. У підсумку її зусилля, спрямовані на одержання освіти, життєвого та професійного досвіду, орієнтовані на самопізнання та самореалізацію, що є антропологічною закономірністю розвитку як окремої людини, так і людського суспільства в цілому. Сучасній освіті потрібен менеджер, який володіє здатністю до саморегуляції і самоуправління, є комунікабельним і дружелюбним, захопленим професійною діяльністю, вміє цілеспрямовано використовувати робочий і вільний час. Зрозуміло, що для цього потрібно досконало знати себе, вперто виробляти в собі потрібні якості і наполегливо оволодівати технологією самоорганізації на засадах логіки здорового глузду та індивідуально-креативних можливостей. Перемоги над собою, над власними недоліками здатні мобілізаційно впливати на людей, викликати в них бажання до діяльності, у першу чергу – професійної. Педагог повинен мати не тільки незалежну думку, але й нестандартну, оригінальну, інноваційну, а для цього необхідно багато навчатися, а саме: необхідне створення креативного середовища на занятті; рутинна робота не повинна бути правилом; участь у конференціях та конкурсах професійної майстерності; розвиток здібностей. Розглянемо поняття і складові самоменеджменту. Самоменеджмент – це насамперед самоорганізація, вміння керувати собою, керувати процесом управління в самому широкому сенсі слова – в часі, просторі, спілкуванні, діловому світі. Педагог повинен уміти так організувати свою працю, щоб його ефективність була максимальною. Організовуючи свою роботу педагог повинен здійснити аналіз своїх дій: – планування свого часу і покращення його використання; – слухаю і кажу, вмію надихати вихованців; – правильна організація робочого місця, включаючи інформаційне забезпечення; – покращення стилю і методів роботи. Далі розглянемо концептуальні положення самовдосконалення: 1. Гостра необхідність у раціональній організації діяльності особистості, створення передумов для виконання управлінських функцій викликана людською діяльністю, яка постійно ускладнюється. 2. Самоменеджмент спрямований на суб'єкт управління і розкривається такими поняттями, як самостійність, самоорганізація, саморегуляція, самовиховання. 3. Самоменеджмент – це багаторівневий процес самодіяльності, піднесення особистості. Він являє собою зміну станів, якостей. Ефективний самоменеджмент «вписаний» в людську природу (біоритми, генетична програма), тісно пов'язаний з організацією (людей, речей, ідей, відносин), соціальним управлінням. 4. Самоменеджмент передбачає випереджаюче відображення дійсності. Для нього характерне управління по слабким сигналам, орієнтація на стратегічні несподіванки. 5. Самоменеджмент – це спосіб організації життя. Його не можна сприймати як елементарний набір тих чи інших правил, зафіксованих життєвою мудрістю в прислів'ях і приказках. Він виходить з факту унікальності індивідуального життя, побудований на плюралістичних системах цінностей. Самоменеджмент тісно стикається і з релігійним способом організації життя, особливо в плані пошуку нових можливостей, зміцнення духу і волі, збагачення. 6. Самоменеджмент завжди ситуаційний, руйнує будь-який стереотип. Це мистецтво відкриття себе в світі. Розглянемо також принципи і технології самоменеджменту. Технологія самоменеджменту як механізм розвитку професійної компетентності педагога спирається на принципи: 1. Принцип рефлексивності відображає смисловий рівень розуміння педагогом себе в професійній діяльності і являє собою діяльнісний аспект становлення управління навчально-виховним процесом. 2. Принцип інтерактивності характеризує когнітивний аспект становлення професійної компетентності. Він спрямований на формування ціннісних орієнтирів і професійне саморозуміння педагога. 3. Принцип проективності передбачає розвиток професійної самосвідомості, утвердження своєї професійної позиції, саморозуміння і самоусвідомлення. Отже, актуалізована кожним для себе функція педагога навчального закладу в умовах інноваційних змін, особиста вмотивованість на самоменеджмент, відіграє значну роль на шляху підвищення рівня компетентностей, є суттєвим важелем в розвитку професійної майстерності всього педагогічного колективу і підвищення ресурсу навчального закладу. Пропонуємо такі орієнтовні теми для самоосвіти педагогічних працівників в системі позашкільної освіти: 1. Шляхи реформування освіти в Україні . 2. Мовна норма, мовленнєва культура особистості. 3. Теоретико-методологічні засади діяльності позашкільного навчального закладу. 4. Формування іміджу позашкільного навчального закладу. 5. Позашкільний заклад як інститут соціалізації дітей та підлітків. 6. Організація моніторингових досліджень у системі позашкільної освіти. 7. Методика колективних творчих справ в освітньому процесі позашкільного навчального закладу. 8. Програмно-методичне забезпечення навчально-виховного процесу у позашкільному навчальному закладі. 9. Наукові засади методичної діяльності у позашкільному закладі. 10. Інноваційні підходи до організації науково-методичної роботи у позашкільному навчальному закладі. 11. Організація профільного навчання та професійної підготовки дітей та учнівської молоді у позашкільному навчальному закладі. 12. Психолого-педагогічні засади організації навчально-виховного процесу у позашкільному закладі. 13. Особливості навчання і виховання дітей з особливими потребами у позашкільному закладі. 14. Упровадження актуальних педагогічних концепцій, інноваційних технологій, моделей, оптимальних форм і методів в організацію позашкільної освіти. 15. Інтерактивні форми, методи навчання та виховання у діяльності педагога позашкільного навчального закладу. 16. Ігрові технології у навчально-виховному процесі позашкільного навчального закладу. 17. Застосування інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі позашкільного навчального закладу. 18. Допрофесійна підготовка дітей та учнівської молоді у позашкільному закладі. 19. Організація пошукової та науково-дослідницької діяльності вихованців позашкільних навчальних закладів. 20. Психолого-педагогічний супровід обдарованих дітей в умовах позашкільного навчального закладу. та багато інших тем для саморозвитку педагога позашкільного навчального закладу. Використані джерела 1. А.П.Марківський. Самоменеджмент керівника – шлях підвищення ресурсу закладу освіти. – Бердичів, 2016. 2. Єрмоленко М.М., Єрохін С.А., Стороженко О.А. Мененджмент: Навч. посібник / За заг. ред. д.е.н., проф. М.М. Єрмоленко. – К.: Національна академія управління, 2006. – 656 с. 3. Коломийський Н.Л. Психологія менеджменту в освіті (соціальнопсихологічний аспект): [Монографія]. – К.: МАПУП, 2000. – 286 с. – Бібліогр.: С. 260 – 283. 4. Лозниця В.С. Психологія мененджменту: Навч. посібник. – К.: ТОВ “УВПК ЕскОб”, 2000. – 512 с. | |
Переглядів: 395 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |